Nr. 12

Basic Resque (OM-2)

Redningspioner

Forklar udtrykkene:
  • redningsaktion
  • nødsituation
  • førstehjælp

2. Vis hvordan du sikkert kan redde en person i de følgende situationer:

  • Personen er i kontakt med en strømførende ledning.
  • Personen er i et røgfyldt rum.
  • Der er ild i personens tøj.
  • Personen er ved at drukne på et sted med lav vandstand.
  • Isulykke.

3. Redningshelikopter.

  • Hvordan tilkalder man en redningshelikopter?
  • Vis hvordan du kan komme og holde kontakt med en redningshelikopter.

4. Kend 6 tegn på, at der er brug for at starte en redningsaktion.

5. Kend 6 trin, man bør følge, før man flytter et offer fra en livstruende situation.

6. Forklar de fire hovedpunkter i førstehjælp:

  • Stands ulykken
  • Giv livreddende føstehjælp
  • Tilkald hjælp
  • Giv almindelig førstehjælp

------------------------------------------------------------------------------

Alternativ formulering

 

REDNINGSTJENESTE

 

1.         Hvordan defineres en nødhjælpssituation?

 

2.         Demonstrer hvordan en person bør hjælpes i sikkerhed på en tryg måde både for den forulykkede og hjælperen i følgende situationer:

            a.       i kontakt med en strømførende højspændingsledning.

            b.       i et rom fyldt med røg.

            c.       med ild i tøjet.

            d.       faldet i vandet og i fare for at drukne.

                     (vælg en metode, hvor hjælperen ikke må svømme).

            e.       faldet gennem isen og i fare for at drukne.

 

3.         Demonstrer tre metoder for at få kontakt med fly og give informationer til mandskabet i flyet.

 

4.         Nævn seks situationer, hvor der er behov for øjeblikkelig hjælp og forklar hvorfor.

 

5.         Redegør for seks ting som der må tages hensyn til, før en skadet flyttes væk fra en livstruende situation.

 

6.         Redegør for fem faktorer som spiller ind, når en skadet må flyttes fra en livstruende situation.

 

7.         Forklar og demonstrer gode metoder for at hjælpe en forulykket på følgende måder, når hjælperen er alene:

            a.       trække/hale den forulykkede.

                          -  slæbning med håndledsgreb.

                          -  slæbning med ankelgreb.

                          -  slæbning med nakkefæste (kravleløft).

                          -  slæbning på tæppe eller lignende.

b.       løfte den forulykkede.

          -  brandmandsløft.

          -  bæring på ryggen.

          -  bæring på armen.

          -  bæring med greb under skuldre og knæ.

c.       støtte den forulykkede under gang.

 8.         Forklar og demonstrer gode metoder for at hjælpe en forulykket på følgende måder, når der er flere hjælpere:

a.       2-håndssædet.

b.       4-håndssædet (guldstol).

c.       stolbæring.

d.       almindelig tomandsløft (1 med håndledsgreb og 1 under knæerne).

e.       støtte/slæbe den forulykkede under gang.

f.       almindelig tremandsløft.

g.       almindelig firemandsløft.

h.       tøjløft.

i.        tæppeløft.

 

9.         Forklar og demonstrer rigtig brug af en båre, og deltag i en forflytning af en person ved hjælp af en båre.

            Forklar og demonstrer hvordan og i hvilke tilfælde en forulykket skal bindes fast på båren.

            Forklar og demonstrer nedfiring af en person fastgjort på en båre, og forklar hvornår dette er nødvendigt.

            Prøv også selv at blive båret og firet ned fastgjort på en båre.

            Forklar og demonstrer mindst 3 metoder at lave en nødbåre på.

            Deltag i bæring af en person en distance på mindst 1 kilometer på hver af nødbårerne.

            Forklar og demonstrer hvordan en slæbebåre laves og transporter en person på

            slæbebåren i en distance på mindst 1 kilometer.

            Forklar og demonstrer hvordan en skislæde laves og transporter en person på skikælken i en distance på mindst 1 kilometer.

 

10.       Forklar og demonstrer rigtig brug af tovværk og knob i følgende situationer:

a.       Knob for at binde to tov sammen:

         -  råbåndsknob, kirurgisk knude, flagknob og dobbelt blodknude.

         Forklar hver enkelt knobs fordele og ulemper.

b.       Knob for opkortning af en tov:

         -  trompetstik og trompetstik med løbeknob.

         Forklar hver enkelt knobs fordele og ulemper.

c.       Knob for at fæste en person til en båre, skislæde eller for nedfiring uden båre:

         -  dobbelt halvstik, råbåndsknob og dobbelt pælestik.

         Forklar hver enkelt knobs fordele og ulemper.

d.          Knob for at fæste turdeltagerne til hverandre i en række, f.eks ved bræ- eller grottevandringer:

         -  Kærlighedsknob (førerløkke) og ??

e.       Forklar og demonstrer hvordan en redningsline skydes op og kastes.

            Gennemfør tilfredsstillende kast med let og tung redningsline, samt livbøje, på 20 meters afstand.

 

11.       Hvilke ting bør gøres før en savnet person meldes savnet?

            Hvilken information bør gives når en person meldes savnet?

            Hvordan gennemføres en eftersøgning efter en savnet person i vildmarken?

Om muligt deltag i en virkelig eftersøgning efter en savnet person i vildmarks-områder, eller deltag i en tilsvarende øvelse, f.eks. arrangeret af spejdertroppen eller Røde Kors, hvor ”mandgard” er en af disciplinerne.