Nr. 03

Bones, Muscles & Movement

Knogler, muskler og bevægelse

1.         a)    Hvad er forskellen på “exoskelet” og “endoskelet”?

            b)    Hvilken type skelet har mennesker?

2.         Nævn tre af skelettets funktioner.

3.         a)    Er knogler levende væv?

            b)    Forklar hvodan man kan vite om knoglevæv er levende væv eller ikke.

4.         Beskriv knoglevævets struktur og hvordan det vokser.

5.         Kend og vis følgende knogler på din egen (eller en andens) krop:

            a)    Carpalknoglerne (håndrodsknoglerne).

            b)    Clavicula (nøglebenet/kravebenet).

            c)     Cranium (kraniet).

            d)    Femur (lårbenet).

            e)    Fibula (lægbenet).

            f)     Humerus (overarmsbenet).

            g)    Mandibula (underkæben).

            h)    Maxillae (overkæbebene).

            i)     Metacarpalerne (mellemhåndsknoglerne).

            j)     Metatarsalerne (mellemfodsknoglerne).

            k)    Patella (knæskallen).

            l)     Pelvis (bækkenet).

            m)   Phalangerne (finger- og tåknoglerne).

            n)    Radius (albuebenet).

            o)    Costae (ribbenene).

            p)    Scapula (skulderbladet).

            q)    Coccygis (halebenet).

            r)     Sternum (brystbenet).

            s)     Tarsalerne (fodrodsknoglerne).

            t)     Tibia (skinnebenet).

            u)    Ulna (spolebenet).

            v)    Vertebrae (ryghvirvlerne).

6.         Hvad er et led?

7.         Nævn og beskriv de tre grupper, som led deles op i.

8.         a)    Navngiv og beskriv de seks typer af frit bevægelige led.

b)    Kend og vis mindst et eksempel af hver af disse på din egen (eller en andens) krop.

9.          Lav en model af en af de seks typer frit bevægelige led.

10.       a)    Hvad kaldes en brækket knogle med et velkendt, medicinsk fagudtryk?

            b)    Nævn tre forskellige typer brud, som kan opstå i knogler.

           c)    Beskriv hvordan en knogle gror sammen igen efter et brud og forklar hvordan læger og andre kan bidrage i denne proces.

11.       a)    Hvad er osteoporose (knogleskørhed)?

            b)    Hvem kan dette ramme, hvem rammer det oftest og hvorfor?

          c)     Nævn mindst 5 helsevaner som er med på at holde knogler og muskler sunde og friske.

12.        Hvilken funktion/hvilke funktioner har muskelsystemet?

13.       a)    Navngiv og beskriv de tre forskellige typer af muskelvæv.

            b)    Giv  eksempler på hver af de tre typer.

14.       Vær i stand til at finde de følgende muskler på din egen (eller en andens) krop og forklar deres virkninger:

            a)    Musculi masseteres (tyggemusklerne).

            b)    Musculi trapezii (trapezmuskelerne/munkemuskelen).

            c)    Musculus deltoideus (deltamuskelen).

            d)    Musculus pectoralis (brystmuskelen).

            e)    Musculi bicipitis (albuebøjemuskelen og knæbøjemuskelen).

            f)     Muscului abdominalis (bugmusklerne).

            g)    Musculus quadriceps (lårmuskelen).

            h)    Musculii tricipitis (albuestrækkemuskelen og lægmuskelen).

            i)     Musculus latissimus dorsi (den brede rygmuskel).

            j)     Musculus gluteus maximus (den store sædemuskelen).

            k)    Hamstrings (musklerne på lårets bagside).

            l)     Musculus gastrocnemius (lægmusklerne).

            m)   Musculus soleus (den dybe lægmuskelen).

15.      Forklar de proceser som forårsager og udgør en muskelsammentrækning:

a)         nerveimpulserne til muskelen

b)         de kemiske reaktioner i muskelfibrene

16.     Forklar forskellen mellem det autonome (ikke-viljestyrede) og det vilkårlige (viljestyrede) muskelsystem.

            Giv eksempler på muskler fra begge system.

17.      Brug din model som du lavede under krav 9 og vis og forklar, hvordan muskler, knogler og led virker sammen når der sker en bevægelse.

18.      Find 3 bibeltekster som handler om knogler og/eller muskler.

          Genfortæl indholdet med dine egne ord.